PLUS: USABILITY FAIL PRIZE #1

Uwaga: Ten post pochodzi z poprzedniej odsłony bloga, więc formatowanie tekstu oraz sposób wyświetlania niektórych elementów mogą być nieoptymalne. Nie są także wyświetlane komentarze znajdujące się niegdyś pod wpisem.

Miałem szczery zamiar umieścić tu wreszcie jakiś wpis konstruktywny, ale zanim to nastąpi – jeszcze jeden odcinek z serii FAIL (tym razem w wydaniu EPIC): tym razem Plus GSM.

Już strona główna mogłaby służyć za podręcznikowy przykład negatywny – na miejscu MRM Worldwide zażądałbym natychmiastowego usunięcia informacji o autorstwie ze stopki; zakładam bowiem, że ich oryginalny, dawny projekt miał niewiele wspólnego z obecnym wyglądem serwisu. Nic nie pasuje do niczego, kolory wyglądają na dobierane przez daltonistę, a cały układ na dzieło astygmatyka; architektura informacji jest zaś architekturą informacji w takim samym stopniu, w jakim architekturą tradycyjnie pojmowaną może być dzieło dwuosobowej ekipy firmy „Remontex – ogólnobudowlanka, kafelkarstwo, kładzenie tapet”. Każda – w sensie ścisłym: każda – sekcja strony zawiera co najmniej jeden terminalny błąd użyteczności. Przypominam, że mówimy o stronie głównej serwisu jednego z trzech największych telkomów w Polsce.

O ile jednak przez stronę główną tzw. maksymalnym wysiłkiem woli udało mi się przebrnąć – w zderzeniu z „Rachunkiem elektronicznym w E-BOK” poniosłem klęskę. Oto jak wygląda główny element wyszukiwania:

Jeżeli komuś mało wrażeń czysto estetycznych – lista rozwijana „Wyszukaj wg” zawiera następujące pozycje (interpunkcyjne komentarze w nawiasach pochodzą ode mnie):

  • dokładne wyszukiwanie,
  • podobne frazy (?),
  • frazy (?!),
  • wyrażenia złożone (?!!),

a lista „Sortuj według”:

  • sortowanie domyślne (?!!!),
  • podsumowanie (?!!!),
  • waga ().

Serwis Plusa ogłaszam niniejszym laureatem nagrody „Usability Fail”. Statuetka w formie pomalowanej na kolor złoty gipsowej łzy rozmiarów supernaturalnych zostanie wręczona przy najbliższej okazji.

Ewentualne przykłady serwisów dużych, ogólnopolskich firm, mogących aspirować do nagrody proszę umieszczać w komentarzach – myślę jednak, że poprzeczka zawieszona jest na tyle wysoko, że nagroda pozostanie w specyficzny sposób elitarna.

AUTOR

Kordian Piotr Klecha - projektant serwisów od 1998, 2008-2014 w WP.pl więcej  »


ARCHIWA


KATEGORIE